tisdag 13 oktober 2009

Walfisz hedersdoktor i Programvaruteknik

Martin Walfisz, pi92mw (?), är nu hedersdoktor i Programvaruteknik vid BTH. Jag är lite osäker på hans akronym, trots att jag själv skapade den för många många år sedan. Han började som student vid BTH hösten -92, samma år som jag själv gick ut PT. Jag tror nästan han hade mig som labbhandledare i C++-kursen, men det ser ju ut som han lyckades ändå... Bra jobbat Martin!

BLT.se har en artikel om hans utnämnande, skriven av Marita Kangestad. Bild från BLT, fotograf okänd. Läs artikeln här:

blt.se: Datasnillet utnämndes till hedersdoktor

Saxat från artikeln:
Det började med 700 000 kronor på fickan och tre anställda som aldrig haft ett jobb eller gjort några datorspel innan. Tre år senare var strategispelet Ground control färdigt till en kostnad av 20 miljoner kronor.
Och 2007 släpptes World in conflict. Det blev årets strategispel över hela världen och världens femte bästa pc-spel. Strategispelet kostade 100 miljoner att ta fram och under de två åren det tog att utveckla spelet växte bolaget från 30 till 130 anställda.
I våras lämnade den numera fyrbarnspappan Martin Walfisz Massive entertainment och startade det egna bolaget Planeto. Och i går utnämndes han till hedersdoktor vid BTH:s akademiska högtid.


Länkar:
http://www.planeto.com/
http://www.massive.se/

Gratulerar Martin och lycka till med det nya företaget.

Inga kommentarer: